Cookie Consent

Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om de sitenavigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze​​ Privacy Policy voor meer informatie.

Wat is de waarde van de #?

Je kunt ze simpelweg niet over het hoofd zien, de #’s onderaan berichten op social media. Maar wat zijn het, waar dienen ze voor en wat kun je ermee? We hebben het over hashtags en ze zijn bedoeld om content in te delen in bepaalde categorieën, zoals evenementen, gebeurtenissen en onderwerpen, zodat het makkelijker wordt om hierop te zoeken op social media. Op #branding bijvoorbeeld of op #marketing, om maar even op ons eigen werkterrein te blijven.

Ga je zelf aan de slag met het posten van berichten op LinkedIn, Instagram, Facebook of TikTok? Dan is het belangrijk dat je hashtags onder je bericht plaatst die relevant zijn voor het onderwerp en bij voorkeur zo kort mogelijk. Dus niet #feestjebijtantejetenomecor, maar gewoon #feestje. Hoe korter de hashtag, hoe makkelijker het voor anderen wordt om jouw bericht of andere berichten met die tag te vinden. Een hashtag begin je met een # gevolgd door een woord zonder spaties. Dat kunnen evenementen, gebeurtenissen of onderwerpen zijn. 

Meer volgers voor jouw kanaal

Waarom zou je hashtags plaatsen onder je berichten? Een van de grootste voordelen van hashtags is dat je hiermee het bereik van je bericht kunt vergroten. Met jouw berichten bereik je namelijk degene die jouw kanaal volgen. Wanneer je hashtags gebruikt onder jouw berichten, kunnen mensen die jou nog niet volgen wel je berichten vinden, zoals op Instagram. Op dit kanaal is het namelijk mogelijk om hashtags te volgen. Een ander voordeel is dat uit onderzoek is gebleken dat een Insta-post met tenminste 1 hashtag 12,6% meer engagement oplevert. Houdt dit in dat je zoveel mogelijk hashtags moet gebruiken? Dit hangt af van hoe relevant jij de  hashtag vindt voor het bericht dat je post. Denk jij dat met het gebruik van een bepaalde hashtag jouw bericht beter wordt gevonden door mensen die tot jouw doelgroep behoren, dan kan het relevant zijn om het bericht te taggen. Kijk wel uit dat je jouw doel niet voorbij schiet met het gebruik van de hashtag. 

Hoeveel hashtags in een bericht?

Wat is nu het meest ideale aantal hashtags in een bericht? Dat is afhankelijk van het kanaal waarop je jouw bericht plaatst. Zo adviseert LinkedIn maximaal 5 hashtags, terwijl er op Facebook en Instagram er een limiet van maximaal 30 hashtags geldt. Ons advies is om, afhankelijk van de relevantie van de hashtag voor je bericht en het aantal hashtags dat door het social kanaal ondersteund wordt, minimaal 5 populaire hashtags te kiezen. Populaire hashtags zijn tags die meer dan 100.000 keer zijn gebruikt. Wil je een speciale doelgroep bereiken met je post, dan kun je er ook voor kiezen om specifieke niche tags te gebruiken. Zo taggen wij regelmatig met #buildingbrands of #buildingpeople of #buildingbusiness. Uiteraard kun je ook een combinatie van populaire en niche tags gebruiken, zolang je de relevantie van de # voor het bericht in de gaten houdt. Naast populaire en niche tags kun je ook merktags opnemen in je bericht. Wanneer je een merknaam hebt bedacht, ligt het voor de hand dat je deze ook gaat gebruiken in een hashtag. In ons geval posten we regelmatig met de hashtag #brandbooster als we in een bericht extra aandacht willen vestigen op onze Briegel Brand Booster. 

Top 8 trending hashtags

Om je een indruk te geven van de meest trending hashtags op social media hebben we voor wat betreft LinkedIn de acht meest voorkomende hashtags in 2024 op een rijtje gezet. Wellicht geeft het je inspiratie voor komende posts

  1. #innovation 38.673.144 volgers
  2. #management 35.871.964 volgers
  3. #digitalmarketing 27.291.348 volgers
  4. #technology 26.347.886 volgers
  5. #creativity 25.114.957 volgers
  6. #futurism 23.402.629 volgers
  7. #startups 21.168.624 volgers
  8. #marketing 20.304.916 volgers

Een nog groter bereik heb je met de zogenaamde high density hashtags. Dit zijn de meest gebruikte hashtags op social media, zoals #socialmedia, #instagram en #happy. En natuurlijk kun je ook in een specifieke periode of rondom een specifiek evenement scoren met hashtags. Zo kun je deze sportzomer hoge ogen gooien met #tourdefrance, #ekvoetbal en #olympics. Bedenk wel dat de hashtags die je gebruikt op de een of andere manier van toepassing moet zijn op de inhoud van je bericht. 

Tot slot hebben we nog even de 8 populairste hashtags van afgelopen jaar voor je op een rijtje gezet: 

  1. #love
  2. #instagood
  3. #photooftheday
  4. #fashion
  5. #beautiful
  6. #happy
  7. #art
  8. #food

Ben je van plan om je aantal volgers via social media uit te breiden en weet je niet precies hoe je dit het beste kunt aanpakken en welke hashtags je hierbij kunnen helpen?

Neem dan gerust contact met ons op voor een strategisch adviesgesprek.

Meer lezen?

Lees meer over onze inzichten, interresante verhalen of alle dingen die wij relevant vinden.