Tegenwoordig eten we komkommers het hele jaar door en komt de kromme groente (ook) uit de kassen, maar er was een tijd dat ze gewoon van het land kwamen. En juist in de zomermaanden juli en augustus kwamen deze komkommers tot volle wasdom. Kwekers hadden het maar druk met de komkommeroogst. Net in een periode dat in andere sectoren de vakantie was begonnen en het heel erg rustig was. Omdat die rustige periode samenviel met het komkommerseizoen, is komkommertijd geboren.
Traditiegetrouw is dit de periode waarin er (relatief) weinig gebeurt en mensen even op vakantie gaan om weer helemaal op te laden voor het najaar, wanneer de business weer aantrekt. Kranten, radio en televisie moeten echter wel gevuld worden met nieuws en informatie. Vandaar dat uitgerekend in deze periode berichten het nieuws halen die anders door de redacties niet de moeite waard worden gevonden om te worden gepubliceerd. Voila, de geboorte van komkommertijd is een feit. Ieder jaar kun je de klok erop gelijk zetten.
Toch zie je de laatste jaren dat er ook in komkommertijd steeds meer activiteiten worden ontplooid. Er is dus ook steeds meer nieuws te melden dat niet alleen maar over komkommers gaat. En ook in het bedrijfsleven is het vakantieverloop minder dan in het verleden. Natuurlijk komt dit ook door de vakantiespreiding, waardoor niet heel Nederland in een keer met zijn allen op vakantie gaat. Ook bij ons gaan collega’s gespreid met vakantie. Het komt maar zelden voor dat we met zijn allen er tussenuit zijn. En al helemaal niet samen😁
Komkommertijd geeft ons ook de gelegenheid om tijdelijk de boel te resetten en ons te focussen op kansen en ontwikkelingen die voor ons liggen. Bijvoorbeeld op het gebied van AI en de toepassing ervan in ons vakgebied. Chat GPT en image generators als Dall-E en Midjourney zijn mooie voorbeelden van middelen die onze verbeelding prikkelen en ons kunnen helpen om een denkrichting voor een communicatiestrategie te bepalen. Ook hebben we de gelegenheid om eens goed na te denken over onze eigen positionering als bureau en hoe we onze producten en diensten, zoals de Briegel Brand Booster, in de markt moeten zetten. Wat kan anders en wat kan beter? En hoe kunnen we jou met onze dienstverlening helpen om nog meer uit je merk of je business te halen?
Mocht je denken: waar gaat dit blog eigenlijk over? Welnu, het gaat helemaal nergens over. Maar dat is dan weer het mooie van komkommertijd. Dat hoeft namelijk ook helemaal nergens over te gaan 😉